Egy nemrégiben készült tanulmány szerint egy autó teljes üzemeltetési költsége évente közel 13 000 euróra rúghat. Az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) hasonló paraméterek alapján bontja le, hogy mennyi pénzt lehet potenciálisan megtakarítani, ha helyette kerékpárra váltunk.
Az Ecological Economics folyóiratban megjelent "The lifetime cost of driving a car" című írás Németországra összpontosítva elemzi az autótulajdonlás magán- és társadalmi költségeit, és arra a következtetésre jut, hogy az összköltségeket a legtöbb autótulajdonos gyakran erősen alulbecsüli. Az eredmények valójában megdöbbentőek.
Egy Opel Corsa esetében a becsült éves költség 6 704 euró, míg egy közepes méretű VW Golf 7 657 euróba kerül. Ezek azonban elhalványulnak egy Mercedes SUV mellett, amelynek becsült üzemeltetési költségei évi 12 899 euróra rúgnak. Ehhez hozzáadódnak még az autók társadalmi költségei, melyek 4 674 és 5 273 euró között mozognak, miután a díjakat, adókat és illetékeket is beleszámították. Az eredmények tehát azt mutatják, hogy az autótulajdonlás teljes magán- és társadalmi költsége járművenként évi 11 378 és 18 171 euró között mozoghat.
Az Európai Kerékpárgyártók Szövetségének (CONEBI) és a TRAXIO-nak az új kerékpárok belgiumi átlagköltségére vonatkozó legfrissebb adatait felhasználva az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) becslése a következő számításokat eredményezte: egy 985 eurós kerékpár 250 eurós kiegészítő felszereléssel, 150 eurós éves karbantartással, 50 eurós biztosítással és 30 eurós biztonságos parkolással együtt öt év alatt 2385 eurót tesz ki.
Így, körülbelül 480 € éves magánköltséggel számolva az ECF következtetése az, hogy még a kerékpárárakra és az életciklusra vonatkozó konzervatív feltételezések alkalmazásával is 14-szer olcsóbb lehet a kerékpár tulajdonlása, mint egy Opel Corsáé, és 27-szer olcsóbb, mint egy Mercedes SUV-é. Olcsóbb kerékpárok és hosszabb élettartam esetén a különbség természetesen még nagyobb lesz.
A társadalmi költségeket azonban már nehezebb összehasonlítani. A kerékpárok ugyanis – az autókkal ellentétben – elsősorban külső hasznot hoznak a költségek helyett, mind a társadalom, mind a környezet számára. Egy korábbi tanulmányában az ECF kiszámította, hogy az EU-ban a kerékpározás külső haszna évente mintegy 93 milliárd euróra tehető.
Ehhez képest az Európai Bizottság 2019-ben közzétett tanulmánya a motorizált közúti közlekedés bruttó külső költségeit, azaz a környezetre, az egészségre és a mobilitásra vonatkozó költségeket évi 820 milliárd euróra becsülte.
De mi a helyzet az elektromos autókkal? Bár a tanulmány nem foglalkozik kifejezetten az elektromos járművekkel, a tanulmány tartalmazza az átlagos magánköltségekre vonatkozó paramétereket. Ezek a Mercedes SUV esetében kilométerenként:
- A jármű értékcsökkenése: 0,472 euró.
- Üzemeltetési költség: 0,097 euró
- Állandó költségek: 0,118 EUR
- Javítási és karbantartási költségek: 0,077 EUR
- Parkolás: 0,051 EUR
- Torlódás: 0,037 EUR
Egy elektromos autó üzemeltetési költségei alacsonyabbak lehetnek, mint egy belső égésű motorral hajtott járműé, mivel kevésbé függ az üzemanyagtól, és a fix költségek egy része, például az adók is csökkenthetők. De még ha ezeket az üzemeltetési és állandó költségeket nullára vennénk is, akkor is csak mintegy 25%-kal csökkennének az átlagos magánköltségek. Ez azt jelenti, hogy egy elektromos terepjáró még mindig közel 10 000 euróba kerülne évente a magántulajdonosoknak, ami még így is rendkívül drága módja a közlekedésnek – vonja le a következtetést az ECF tanulmánya.
Ezek mellett a társadalmi költségeket is számba veszik, úgy mint az egészségre, az infrastuktúrára és a környezetre gyakorolt hatás kilométereként számított költségei, melyek együtt körülbelül 4000-3500 euró társadalmi költséget jelentenek egy elektromos SUV esetében.
Forrás: www.biztositasiszemle.hu