Autó biztosítás

Az autóbiztosításokról

Hazánkban kétféle autóbiztosítás létezik: a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás, köznapi nevén kgfb, illetve a casco.

A két módozat között jelentős a tartalmi eltérés. A kgfb, mint ahogy a nevében is szerepel, kötelező biztosítás. A casco pedig önkéntesen köthető meg (a hitelre történő autóvásárlás és lízing esetében is csak látszólag kötelező, nem jogszabályon alapul). A casco a saját autónkban keletkezett károk megtérítését vállalja, míg a kgfb – helyettünk – annak a kárát téríti meg, akinek mi okozunk kárt. Ebből eredően a kgfb alapján akkor fizet a biztosító, ha egyértelműen mi voltunk a hibásak, míg a casco esetében mindegy, hogy ki volt a hibás.

Kötelező gépjármű felelősségbiztosítás

A kötelező felelősségbiztosítást mindenkinek meg kell kötnie, aki valamilyen gépjárművel rendelkezik. A felelősségbiztosítást kormányrendelet szabályozza, alapvető célja, hogy az általunk másoknak okozott károkat térítse meg helyettünk. Gépjármű felelősségbiztosítás nélkül közúti forgalomban nem közlekedhetünk, ellenkező esetben súlyos bírsággal, valamint azzal kell szembesülnünk, hogy az okozott kárt saját zsebünkből kell kifizetnünk. A MABISZ Kártalanítási Számla ugyan megtéríti azokat a károkat, amelyeket felelősségbiztosítással nem rendelkező közlekedők okoznak, de behajtja a kár összegét a balesetet okozón

A kötelező felelősségbiztosítást a gépjármű tulajdonosa, vagy az üzembentartója kötheti, az esetek többségében ez ugyanazt a személyt (vagy céget) jelenti.

Hasznos információk a kgfb-ról

Évente egyszer van lehetőségünk arra, hogy kgfb szerződésünket más biztosító társasághoz vigyük. A biztosítók október végén hozzák nyilvánosságra a következő évi díjtábláikat, így november hónap folyamán ( december 31-re ) felmondhatjuk a szerződést. A felmondásnak december 1-ig be kell érkeznie a biztosítóhoz.

A kötelező felelősségbiztosítás rendszerének sajátságos része a bonus-malus rendszer.

A balesetmentesen közlekedő ügyfelek évente egyre nagyobb bonus fokozatot érhetnek el, a biztosítás díja egyre alacsonyabb lehet, akár a felére is csökkenhet. Aki viszont kárt okoz, annak bonusfokozata csökken, biztosítási összege és díja megnő.

A legkedvezőbb bonus besorolás eléréséhez 11 év balesetmentes vezetésre van szükség. Érdemes arra ügyelni, hogy biztosítási díjunkat mindig időben fizessük be, hogy a fizetési határidőhöz képesti 30 napos türelmi időből ne csússzunk ki, mert a szerződés díj nem fizetés miatti megszűnése, majd újra kötése esetén visszakerülünk az A0 kategóriába.

Gépjárműcsere esetén - azonos kategóriában - a régi gépjármű értékesítése és biztosítótól megkért kártörténeti igazolás bemutatása után a megszerzett bonus fokozatot továbbvihetjük az új gépjárműre.

  • igazolnunk kell, hogy érvényes szerződéssel rendelkezünk, ezért célszerű az igazolást, kötvényt a forgalmi engedély mellett tartani
  • ha külföldre utazunk, feltétlenül szerezzük be a zöldkártyát és vigyük magunkkal
  • baleset esetén, amennyiben személyi sérülés is történt, ha külföldi gépjármű a baleset okozója, vagy részese, kötelező rendőrt hívni
  • tanácsos rendőri intézkedést kérni, ha a baleset résztvevői nem tudnak egyértelműen megállapodni a felelősség kérdésében
  • készítsünk felvételt a baleset helyszínéről, a keletkezett kárról, a szemtanúk adatait írjuk fel
  • töltsünk ki baleseti kárjelentő lapot, feltétlenül ellenőrizzük a baleset résztvevőinak adatait, hogy a valóságnak megfelelőek-e
  • a balesetet jelentsük az illetékes biztosítónak.

Casco

A kötelező biztosítás csak az általunk másnak okozott károk megtérítését szolgálja. Ha mi voltunk a hibásak, a baleset során megsérült autónkat nekünk kell kijavíttatni. A balesetek mellett ráadásul egy sor más veszély is fenyegeti az autónkat. Például az elemi károk, a viharok okozta sérülések, vagy lopás, rablás, rongálás bekövetkezésénél a casco nyújt megnyugtató fedezetet.

A kötelező felelősségbiztosítástól eltérően azokban az esetekben is csökkentheti a kárunkat, amikor nem a saját hibánkból kerültünk bajba, ugyanis a kár rendezésével nem kell megvárni a felelősség kérdésének tisztázását. Ez a biztosítás nagy segítség lehet olyan esetekben is, amikor a kocsinkkal vétlenül szenvedünk balesetet, de ezt nem tudjuk bizonyítani. Az is gyakori eset, hogy a parkoló autónkat összetörve találjuk, nem tudjuk, mi történt vele, vagy ki okozta a kárt. Ilyenkor is fellélegezhetünk, ha van cascónk.

Hasznos információk a casco-ról

Casco biztosítást a forgalmi engedélybe bejegyzett tulajdonos, vagy üzembentartó köthet, illetve az a személy, akinek a biztosított gépjármű tekintetében vagyoni érdekeltsége van. A casco biztosítás fogalma alá tartozik a fedezetek felsorolása. Köthetünk ilyenfajta biztosítási szerződést elemi károk ellen, mint árvíz, szélvihar, jégeső, de ilyen gyakori káreset lehet még a lopás és a közlekedési baleset is, melyekre érdemes fedezetet kérni.

A Magyarországon kötött casco Európa földrajzilag értendő területére érvényes, benne foglaltatik Lettország, Litvánia európai területe és Észtország is, mint a volt Szovjetunió utódállamai és Törökország egész területére kiterjed a biztosítás.

A casco biztosítás fogalma alatt értjük elsősorban az alapbiztosítást, melyekhez természetesen számtalan kiegészítő választható. Az alapbiztosítás fedezettel szolgál abban az esetben, amikor idegen által okozott rongálás, vagy elemi kár miatt keletkezik kár a gépjárműben, tartozékaiban, alkatrészeiben a széria felszereléseket illetően, de alapfedezet vonatkozik lopáskárra és üvegtörésre is.

Sok kiegészítő biztosítás is létezik, amikkel még jobban csökkenthetjük a kárveszélyt: ilyen a poggyászbiztosítás, a casco mellé választható élet- és utasbiztosítás, kár- és jogvédelmi biztosítás és társaik. Érdemes alaposan tájékozódni biztosítóknál, mert egy kis utánajárással egy sor kiaknázatlan lehetőségre bukkanunk.

Amennyiben a gépjármű javítása nem gazdaságos, vagy műszakilag nem lehetséges, úgy totálkár kárrendezésre kerül sor. A gazdasági totálkár fogalma: a gépjármű olyan mértékben sérült, hogy a biztosító által a kárrendezésre fizetendő összeg megközelíti, vagy meghaladja a jármű piaci értékét.

Általánosságban elmondhatjuk, hogy a saját autóra mindenkinek érdemes cascót kötni, akár olcsón, akár drágán vásárolta a járművét. Egy olcsóbb autó javítása, esetleg pótlása is jelentősen megterheli a családi költségvetést, nem is beszélve egy értékesebb járműről.

Motorbiztosítás

Motorok esetében is megkülönböztetünk kötelező gépjármű felelősségbiztosításokat és casco biztosításokat.

Motor kötelező biztosítás

Minden közúti forgalomban résztvevő motornak kötelező biztosítással kell rendelkeznie. Ez a szabály érvényes a regisztráció nélküliekre, vagyis a kisebb motorokra, ún. mopedekre, robogókra is.

Az új törvénymódosítást követően a motorokat négy besorolási kategóriába sorolja: 12 kW alatt, 13-35, 36-70 kW, illetve e feletti kategória.

Motor CASCO biztosítás

Manapság sok motor értéke megközelíti egy komolyabb autó értékét, vagy akár túl is szárnyalja azt, ráadásul igen sérülékeny jószág, így elengedhetetlen, hogy a motor rendelkezzen motor casco biztosítással. A motor casco biztosítással a tulajdonosok nagyobb biztonságban tudhatják dédelgetett kedvencüket. Korábban ez egy drága biztosítási forma volt, azonban manapság már e téren is bővült a paletta, különböző árú, szolgáltatású termékek közül válogathatunk.