Nagyon nehezen indul a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítások piaca. A biztosítók is lassan készültek el a termékfejlesztéssel, és az értékesítés is döcög. Az értékesebb ingatlannal rendelkező, átgondoltabb ügyfelek azért éltek a lehetőséggel.
Rettenetesen döcögősen, de elindul lassan a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítások (mfo) piaca is. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) tavaly januárban indult programjában eleinte csak egyetlen biztosító, az Union sietett elnyerni a minősítést. Két további biztosító, a Wáberer és a Köbe tavaly novemberben szerezte meg az engedélyt az mfo forgalmazására, és több mint egy évvel a rajt után jelent meg a piacon Groupama, a Colonnade és a Generali az idén februárban.
Az MNB kalkulátorral is segíti azokat, akik ilyen biztosítást keresnek. Ebben eddig a hat biztosító közül csak háromnak az ajánlatait találták meg a fogyasztók (Union, Köbe, Wáberer), most viszont már a Groupama terméke is elérhető a kalkulátorban. Az MNB közleménye szerint hamarosan a maradék két, már minősítést szerzett biztosító terméke is megjelenik az összehasonlító programban. A minősített otthonbiztosítások így egyre nagyobb teret nyerhetnek, sőt a továbbiakban ezek adhatják az új értékesítések jelentős részét.
Nagy a szórás a díjakban
A fogyasztóbarát otthonbiztosítás alapcsomagja elemi károkra, s egyéb, a háztartásokat érintő tipikus kockázatokra nyújt fedezetet. Az alapcsomaggal kapcsolatos káresemények tartalmát, a kizárásokat és mentesüléseket az MNB egységesen, kötelezően határozta meg a biztosítóknak, családbarát, zöld és digitális szempontokat is figyelembe véve. Kiegészítő fedezetként a lakáshoz közvetlenül kapcsolódó, gyakoribb káresemények is biztosíthatók, amelyek egységes megnevezését a jegybank határozta meg. Ezeken túl további káresemények biztosítására is vállalkozhat az adott biztosító.
A biztosítóval való kommunikáció, a kárbejelentés és a kárrendezés teljes folyamata digitálisan is végezhető. Az ügyfél egzisztenciális helyzetét fenyegető károk esetén a biztosítók rendkívüli kárfelmérési és kárrendezési eljárást alkalmaznak. A kárrendezés időtartalma 100 ezer forint alatti kifizetési összegnél maximum 5, e fölött 10 munkanap lehet csak. A lakásbiztosítás (a megkötése utáni 3. negyedévtől) 3 havonta igény szerint bármikor felmondható.
Mivel az alapfedezetek köre viszonylag széles, előfordulhat, hogy az mfo-biztosítások drágábbak a hagyományosoknál. A jegybanki kalkulátor szerint egy XIII. kerületi 56 négyzetméteres budapesti lakás biztosítási éves díja azokkal a paraméterekkel, amelyeket a biztosítók megadnak 20 440 és 33 312 forint közé esik. A legkedvezőbb díjat a Köbe adja, és a biztosítási összeg is náluk a legmagasabb, az ingatlanra 25,2 millió, az ingóságokra 6,72 millióval számoltak.
A többi biztosító jóval alacsonyabb biztosítási összegekkel kalkulált, de a díj az Unionnál és a Wáberernél is 22 ezer forint körül lenne. A Groupama kirívóan drága, 33 ezer forint fölötti tarifája a másfélszerese a többi piaci szereplőének, és az ingatlant is csupán 15,4 millió, az ingóságokat pedig 4,1 millió forintra biztosítja. Vagyis az ingatlan és az ingóságok teljes megsemmisülése esetén is legfeljebb ennyi pénzt kap egy viszonylag frekventált helyen lévő téglalakás tulajdonosa Budapesten.
Kevesen mozdultak rá
Szemben a minősített fogyasztóbarát lakáshitellel vagy személyi hitellel, az mfo a fogyasztókat sem hozta lázba eddig. A programban részt vevő biztosítók közül a Groupama és a Generali a nemrég történt indulásra hivatkozva egyelőre nem is osztotta meg a tapasztalatait lapunkkal. Ez a két biztosító egyébként nagy szereplőnek számít a lakásbiztosítási piacon. A Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) 2020-as évkönyve alapján, a Generali az Aegon után a második legnagyobb ügyfélkörrel és díjbevétellel rendelkező játékos a lakásbiztosítási piacon, 2019-ben 27,7 milliárd forintos díjbevétele származott innen, és több mint 570 ezer szerződése volt.
A Groupama fej fej mellett küzd az Allianzcal a harmadik-negyedik helyen. 2019-ben a negyedik volt 20 milliárd forintot meghaladó díjbevételével (Allianz: 20,6 milliárd) és a harmadik 557 ezres ügyfélkörével (Allianz 543 ezer). A piacvezető Aegonnak több mint 1,32 millió szerződése és 47,2 milliárdos díjbevétele van a lakásbiztosítási piacon.
Az mfo és az összehasonlíthatóság azt is szolgálná, hogy a piaci koncentráció csökkenjen, a négy nagy szereplő évtizedek óta bebetonozott helyét újabb biztosítók vehessék át lehetőleg jobb szolgáltatásokkal. Hiába fektettek azonban sok energiát a kicsik is eddig a termékfejlesztésbe, egyelőre kevés az eredmény.
10-15 százalék választja
Az egyetlen biztosító, amelynek komolyabb tapasztalata van már az mfo-val, a Union, amely már tavaly márciustól értékesít ilyet. Mivel a felügyelet 2020. júliusban módosított a pályázati feltételeken, az új pályázati kiírásnak újra meg kellett felelniük, az mfo minősítést elnyert módosított termék 2020. októberétől érhető el a cégnél.
Az értékesítést nehezíti, hogy az értékesítő partnerek nem mindegyike forgalmazta még tavaly a terméket, és komolyabb ismertséget sem kapott a fogyasztóbarát otthonbiztosítás, hogy a Union egyedül volt csak jelen a piacon. Talán ennek is köszönhető hogy tavaly az új ügyfelek csupán 10-15 százaléka választotta a terméket, és ez a tendencia továbbra is tartja magát - mondja Schmidt Győző, lakossági biztosítástechnikai vezető.
A Union ennek ellenére elégedett az eredménnyel, hiszen újdonságról van szó, és a covid-járvány sem tett jót a biztosítás bevezetésének. Az mfo hozott a biztosítónak új ügyfeleket is, tavaly a lakossági vagyonbiztosítások darabszáma a piaci átlagot meghaladó mértékben emelkedett a társaságnál.
A magasabb értékű, nagyobb alapterületű ingatlannal rendelkezők kedvelik ezt a fajta terméket, így a fogyasztóbarát otthonbiztosítások átlagdíja jellemzően magasabb. Egy 60 négyzetméteres budapesti lakásra akár már 20 ezer forinttól köthető mfo-biztosítás, egy 120 négyzetméteres családi ház esetén 38 ezer forinttól indul az éves díj. A termék az alapcsomagban tartalmaz olyan fedezeteket, amelyeket a piacon korábban kiegészítőként lehetett megkötni, ez is oka annak, hogy valamivel magasabb a minősített termék átlagdíja.
Nincs kampány, kevesen tudnak róla
A Wáberer tavaly december 15-én kezdte meg az új otthonbiztosítás értékesítését. Azóta egyre erősödik az érdeklődés a termék iránt. "Ugyanakkor az is tény, hogy még sem a biztosítók, sem az alkuszok nem indítottak erőteljes reklámkampányt a termék megismertetése érdekében, így sokan csak a konkrét szerződéskötési igény során szereznek tudomást arról, hogy már a lakásbiztosítások között is van minősített fogyasztóbarát termék" - mondja Csermely Tibor termékfejlesztési vezető.
Az új biztosítás nincs is még ott minden biztosításközvetítői felületen, ahol viszont elérhető, ott a megkötött lakásbiztosítások körülbelül 50 százaléka már fogyasztóbarát termék. Az mfo-t kötő ügyfelek többsége más biztosítótól érkezik, de vannak olyan tervek is a Wáberernél, hogy a meglévő lakásbiztosítással rendelkező ügyfeleknek felajánlják az átkötést az új biztosításra.
A Colonnade Biztosítónál még nem telt le a 60 nap a jegybanki minősítés elnyerése óta, így nem is indultak el a termékkel, csak április végére tervezik a rajtot. Tapasztalataik ezért nincsenek, de nagyon bíznak a kedvező fogadtatásban.
Forrás: www.napi.hu