Európai figyelmeztetés: évente akár 1300-zal nőhet a közúti halálesetek száma

Az Európai Unió Közlekedésbiztonsági Tanácsa (ETSC) több más szervezettel közösen arra figyelmeztette mind a 27 uniós tagállam közlekedési és iparági minisztereit, hogy a járműbiztonsági előírások gyengülése évente akár 1300 fővel növelheti a közúti halálesetek számát.

Az Európai Unió tavaly megállapodott abban, hogy 2022-től minden új személygépkocsit, kisteherautót, teherautót és autóbuszt számos új járműbiztonsági technológiával kell felszerelni. Az Európai Bizottság számára készült elemzések szerint az intézkedésekkel mintegy 25 000 közúti halálesetet lehetne megelőzni 15 év alatt.

Ezen új technológiák közül az Intelligens Sebesség Asszisztens (ISA), vagyis az automatikus sebességkorlát a legfontosabb. Ez egy felülírható, kikapcsolható rendszer, amely figyelmezteti a járművezetőt a törvényi sebességhatár túllépésére.

A sebesség nem megfelelő megválasztása okozza ugyanis az egyik legtöbb halálos balesetet az európai utakon. Statisztikák szerint a halálos balesetek körülbelül egyharmadánál legalább az egyik fél nem megfelelő sebességgel haladt.

Egy november 9-ei szakértői értekezleten kerültek megvitatásra az ISA rendszer lehetséges műszaki előírásai, melyek között szerepelt egy olyan verzió is, amely mindössze hangjelzéseket használna figyelmeztetésként, nem pedig a gázpedálra adna közvetlen jelzést. A jelentős autóiparral rendelkező Franciaország, Németország, Olaszország és Svédország képviselői támogatták ezt a javaslatot.

A svéd és német képviselők jelezték, hogy az ISA helyett egy még gyengébb sebességkorlátozási funkciót is elképzelhetőnek tartanának. Az autóipari lobbi korábban szintén ezen változat mellett érveltek, mielőtt tavaly megállapodás született volna az új járműbiztonsági előírásokról, de a kérésüket akkor elutasították.

Az Egyesült Királyság közlekedési kutatóintézete (TRL) becslése szerint, amennyiben az ISA-rendszer helyett mindössze a sebességkorlátozási információs funkció kerülne beszerelése, az évente 1300-zal több halálesetet okozna az EU-ban.

Az ETSC szerint az ISA esetében a legjobb változat vagy az ún. haptikus pedál (Haptic Pedal) lenne, ami az engedélyezett sebesség túllépésekor megnehezítené a pedál benyomását és a további gyorsítást, vagy az ún. sebességkontroll, amely automatikusan korlátozná a motor forgatónyomatékát az engedélyezett sebesség elérésekor. Ezek a rendszerek már számos autóban megtalálhatók a piacon, többek között a Ford, a Volvo és más márkák modelljeinél is.

Forrás: www.biztositasiszemle.hu