A jövőben a mesterséges intelligencia közvetlenebb hatással lehet a betegellátásra, aktívan alkalmazhatják a tünetek ellenőrzésénél, de akár a sürgősségi betegellátásban történő betegosztályozásnál (triázs) is. Ez minden érintettnek, a betegeknek, az egészségügyi szolgáltatónak és a biztosítóknak is előnyös lehet.
Az elmúlt évben a technológiának óriási szerepe volt abban, hogy a társadalom összeköttetésben maradjon. Lehetővé tette a távoli munkavégzést, a vállalkozások új módon érhették el az ügyfeleiket, és a családok is kapcsolatban maradhattak. Emellett a világjárvány elleni küzdelemben is fontos szerepet töltött be a telemedicina és e-konzultációk lehetővé tételével, amihez az orvosokat naprakészen tartó, valós idejű betegmegfigyelési megoldások is létfontosságú eszközzé váltak.
Miként folytathatja az iparág a digitális technológiák alkalmazását az orvosok betegellátásban való támogatására, és az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés javítására? A megoldást a mesterséges intelligencia (MI) egyre szélesebb körű alkalmazása jelentheti.
A robotika és a gépi tanulás már most is hatással van a betegellátásra, és számos klinikai létesítményben alapvető segítséget nyújt. A technológia fejlődése tovább fogja erősíteni az orvosok szerepét, a MI pedig lehetővé teszi számukra, hogy hatékonyabban végezzék munkájukat, segítve az orvosokat a döntéshozatalban, és ami még fontosabb, az időbeosztásban. Alkalmazása az egészségügyben valójában már most is növekszik: egy amerikai felmérés szerint a világjárvány kezdete óta megduplázódott azon egészségügyi szervezetek száma, amelyek a mesterséges intelligenciát jelenleg is használják vagy tervezik a jövőben használni.
MI-vel felvértezett orvosok
Az egészségügyi szakembereknek legtöbbször életmentő döntéseket kell meghozniuk, azonban őket is terheli az adminisztráció. A korona vírus járvány berobbanása nem csak a betegek számát növelte meg, hanem az egyes esetekhez kapcsolódó adminisztrációs feladatokat is. A mesterséges intelligencia csökkentheti ezt a terhet például a beteg-űrlapok alapadatainak kitöltésével, amit a dokumentumok digitalizálása és felhőben tárolása csak tovább könnyíthet.
A mesterséges intelligencia azonban ennél közvetlenebb hatással is lehet a betegellátásra, különösen a tünetellenőrzési és betegosztályozási folyamatban. Normál körülmények között az orvosok részletes kórtörténetet vesznek fel, megkérdezik, hogy milyen tüneteket tapasztal a beteg, hogy aztán eldöntsék, mennyire súlyos a probléma, és milyen következő lépésekre van szükség. Ezt a feladatot a mesterséges intelligencia alapú technológiai megoldások is átvehetik: az akár chatboton vagy voiceboton keresztüli első konzultációt és a tünetek elemzését követően a beteget a megfelelő ellátási szintre irányítják, legyen az egy gyógyszertár vagy egy szakrendelő. Az orvosok ráadásul az MI által gyűjtött értékes információk alapján gyorsabb, megalapozottabb diagnózist állíthatnak fel.
A mesterséges intelligencia tehát forradalmasíthatja az egészségügyi ellátást, megakadályozhatja, hogy a betegek feleslegesen igénybe vegyék az egészségügyi rendszert, egyúttal előrébb sorolva azokat, akiknek sürgős kezelésre van szükségük.
Forrás: www.biztositasiszemle.hu