Így változott az autók biztonsága az elmúlt évtizedekben

Az elmúlt évtizedek során a járműbiztonsági fejlesztések jelentős mértékben hozzájárultak ahhoz, hogy összességében csökkent a halálos kimenetelű közúti balesetek és a súlyos sérülések száma. Mindazonáltal 2017-ben még így is 25 300 ember vesztette életét az Unió közútjain, és ez a szám az elmúlt négy év során nem sokat változott. Ezenfelül évente 135 000 személy szenved súlyos sérülést ütközésekben.

Évente körülbelül 1,3 millió ember hal meg közúti baleset következtében a világban a WHO jelentése szerint. További 20-50 millió ember szenved nem halálos kimenetelű sérüléseket, és sokan a sérülés következtében rokkanttá válnak. A közúti közlekedési balesetek az 5-29 év közötti gyermekek és fiatal felnőttek halálozásának vezető oka. A közúti balesetekben elhunytak mintegy háromnegyede (73%-a) a 25 év alatti fiatal férfiak körében következik be, akik majdnem háromszor nagyobb valószínűséggel halnak meg közúti balesetben, mint a fiatal nők.

Bár ma jóval több autó közlekedik az utakon, mint néhány évtizeddel ezelőtt, a halálos közúti balesetek száma mégis jelentősen alacsonyabb. Ebben a járműbiztonsági fejlesztéseknek óriási szerepe van.

A biztonsági öv

A biztonsági övek bevezetése jelentős előrelépést jelentett az autók biztonságának javításában, különösen ahogy a járművek egyre nagyobb sebességre váltak alkalmassá. A biztonsági övek első változata 2 pontos kialakítású volt, mivel csak az ember derekán átívelő hurokkal (és így 2 rögzítési ponttal) rendelkezett. Ez a kialakítás azonban ütközéskor nem tartja a felsőtestet a helyén.

A mai biztonsági övek 3 pontos kialakításúak, amelyet 1959-ben Nils Bohlin, a Volvo mérnöke fejlesztett ki. Ez a kialakítás egy vállövvel egészül ki, amely ütközéskor a törzsünket a helyén tartja. Sok évbe telt, amíg a Volvo nemcsak kifejlesztette ezt az eszközt, hanem a lakosságot is meggyőzte a használatáról. Egészen a 70-es évekig nem írták elő a használatát.

Használata az első üléseken a világon szinte mindenütt kötelező, de az országok zömében a hátsó üléseken is törvény írja elő a biztonsági öv használatot. Hazánkban az első üléseken 1976 óta kötelező az övhasználat.

A légzsák

A légzsák koncepciója viszonylag egyszerű: ahelyett, hogy az arcunkat a kormánykerékhez ütnénk, az ütést egy felfújható párnával tompítjuk. A gyakorlatban azonban a légzsákoknak nagyon precíznek kell lenniük, mivel frontális ütközés esetén mindössze 50 milliszekundumba telik, amíg a fejünk a kormánykeréknek ütközik. Ahhoz, hogy a légzsákok ilyen rövid idő alatt felfújódjanak, a nátrium-azidot használó kémiai reakcióra támaszkodnak.

A légzsákok belső mechanizmusának kialakítása is okozhat problémákat, amint az a Takata légzsák visszahívása során kiderült. Ahogy ezek a légzsákok felfúvódtak, fennállt az esélye annak, hogy nagy sebességnél fémszilánkok repülnek át az utastéren.

A kettős első légzsákok (egy-egy oldalanként) használatát 1998-ban kötelezővé tette az amerikai kormány. Európában nem kötelező, ugyanakkor a gyártók a 90-es végére mind felismerték, hogy anélkül nehezen eladhatók a járművek. Ma már sok autóban található oldalsó függönylégzsák, térdlégzsák is.

Tolatókamera

Ezen kamerák célja, hogy csökkentsék a tárgyakkal, gyalogosokkal vagy más autókkal való hátulról történő ütközések számát. A tolatókamerák biztonsági előnyeinek mérése ugyan nehézkes, de egy 2014-es tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a kamerák hasznosak az ütközések megelőzésében. A tolatókamerákkal szembeni gyakori kritika, hogy korlátozzák a látómezőnket, szemben azzal, hogy egyszerűen hátrafelé fordítjuk a fejünket.

A tolatókamerák az Egyesült Államokban 2018-ban váltak törvényi követelménnyé. Az EU-ban 2022 júliusától kezdve kötelezővé tették az új járműtípusokra, 2024. július 7-től pedig az összes új járműre vonatkozik az előírás.

Az autóbiztonság új szintre emelése

Az autógyártók a fentiek mellett számos, technológiával támogatott biztonsági eszközzel szerelik fel járműveiket. Ezek közé tartoznak az ütközés előtti asszisztens rendszerek, amelyek érzékelők és kamerák segítségével segítenek megelőzni a baleseteket. Ezek a rendszerek megakadályozhatják a másik sávba sodródást (a kormánykerék tényleges beállításával), vagy fékezhetnek egy közelgő frontális ütközés elkerülése érdekében. 2022 júliusa óta az EU-ban kötelezővé vált az intelligens sebességszabályozó (ISA) használata az új járműtípusokra, 2024. július 7-től pedig valamennyi új járműre.

Hogy ezeknek a rendszereknek van-e érdemi hasznuk, azt még vizsgálni kell. Az új biztonsági intézkedésektől azt remélik, hogy 2038-ig több mint 25 000 emberéletet mentenek meg és legalább 140 000 súlyos sérülést előznek meg.

A vezetőt segítő biztonsági funkciókat bevezető új intézkedések közé tartoznak:

  • Minden közúti jármű (azaz személygépkocsik, furgonok, teherautók és buszok) esetében: intelligens sebességasszisztens, tolatásérzékelés kamerával vagy érzékelőkkel, figyelemfelhívás a vezető álmossága vagy figyelemelterelés esetén, eseményadat-rögzítők, valamint vészfékjelzés;
  • Személygépkocsik és furgonok esetében: további funkciók, például sávtartó rendszerek és automatikus fékezés;
  • Buszok és teherautók esetében: a lehetséges holttereket jobban felismerő technológiák, a gyalogosokkal vagy kerékpárosokkal való ütközést megelőző figyelmeztetések és a gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszerek.

A szabályok először 2022 júliusától kezdve az új járműtípusokra, 2024. július 7-től pedig az összes új járműre vonatkoznak. Az új intézkedések némelyike 2029-ig a különböző típusú közúti járművekre is kiterjed majd.

Forrás: www.biztositasiszemle.hu