3,3 millió magyarországi lakóingatlan tulajdonosa nyert jogot idén először arra, hogy egy márciusi extra felmondási lehetőség révén kedvezőbbre cserélje meglévő lakásbiztosítását. Az NGM és az MNB mai közös sajtótájékoztatóján bejelentették: a szakértők döntő többségének a várakozását felülmúlva 461 ezer ügyfél aktivizálta magát a kampány április 2-ai lezárultáig, ebből 285 ezer volt a szerződéskötések és 176 ezer az átdolgozások száma, a piaci koncentráció csak kis mértékben mérséklődött. A kampányt a kormány és a jegybank is sikeresnek értékelte, de megkezdik a szakértői munkát annak továbbfejlesztésére.
Túri Anikó, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) közigazgatási államtitkára azt mondta: a várakozásaikat felülmúló eredményekről tudnak beszámolni, amiben az MNB-nek, a biztosítóknak és az alkuszoknak is nagy szerepük van. A kampány elérte a célját, „a csapból is a lakásbiztosítások folytak”, sikerült növelni a velük kapcsolatos pénzügyi tudatosságot, de a munka nem ért véget, egész évben napirenden kell tartani a témát, és fejleszteni kell magát a kampányt is.
Nyers, előzetes számokat tudnak közölni, a végleges adatok május közepe környékén állnak majd rendelkezésre. Az elért eredmények között említette, hogy
A LAKÁSBIZTOSÍTÁSI PENETRÁCIÓ 2,2 SZÁZALÉKPONTTAL, 72%-RÓL 74%-RA EMELKEDETT.
Volt olyan biztosító, ahol tavaly márciushoz képest 12-szer annyi új lakásbiztosítást kötöttek az ügyfelek. A biztosítói aktivitás már februárban növekedett, a piaci szereplők jelentős része kedvezményekkel próbált ügyfelet szerezni, megtartani. Az aktivitás 40%-a az utolsó hétre koncentrálódott, így végül
461 EZER SZERZŐDÉS MOZDULT MEG, EZ 97 EZRES SZERZŐDÉSSZÁM NÖVEKEDÉSÉST JELENTETT, IGAZ, UTÓBBI MÉG MOST IS FOLYAMATOSAN ZAJLIK.
Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke felhívta a figyelmet: az első lakásbiztosítási kampány volt az idei, a következő években ezt továbbiak követik. A Portfolio konferenciájának a közönségszavazására hivatkozva felidézte: a szakma 95%-a korábban azt gondolta, hogy kevesebb mint 400 ezer szerződés fog megmozdulni, ezt sikerült felülmúlni, hiszen összesen 461 331 darab szerződést mozdult meg, és nőtt a darabszám, ami a kampány pozitív hozadéka. Szinte minden biztosító nyert a kampányon, hiszen
A NETTÓ NÖVEKMÉNY KÉTHARMADÁT (71 810 SZERZŐDÉS) A TOP4 BIZTOSÍTÓ VITTE EL, ÉS 8 TOVÁBBI BIZTOSÍTÓ SZERZŐDÉSÁLLOMÁNYA NÖVEKEDETT, MINDÖSSZE KETTŐÉ CSÖKKENT.
A Portfolio felvetésére, miszerint ez csak nagyon mérsékelt piaci koncentráció csökkenést jelent, Kandrács Csaba úgy értékelt: a csaknem félmillió aktív ügyfél erős versenyt jelez a piaci szereplők között,
A PIACMEGTARTÓK VISZONT VALÓBAN NAGYOBB EREDMÉNYEKET TUDTAK ELÉRNI, MINT A KIHÍVÓK, A NÉGY LEGNAGYOBB SZEREPLŐ SIKERESEN TUDTA MEGSZÓLÍTANI AZ ÜGYFELEKET.
Hogy a piaci koncentrációt sikerül-e csökkenteni, azt a későbbi kampányok során megalapozottabban lehet majd megítélni, mindenesetre ha nem is csökkenne a legnagyobb szereplők részaránya, de az ügyfelek kedvezőbb biztosításokat kötnek, az már a kampány sikerét mutatja. Egy másik sajtókérdésre válaszolva elmondta: a díjaknál kétszámjegyű csökkenés látható, a pontos számok azonban a biztosítási összegek fényében ítélhetők meg, erre a részletesebb számok májusi értékelésénél lesz lehetőség.
A jegybank számára fontos eredmény, hogy a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítások (MFO) aránya 9%-ra emelkedett a havi szaporulatban, ami a normál időszakokhoz képest duplázódást jelent. A közvetítők által értékesített lakásbiztosításoknál ez az arány 20% volt. Nőtt az online értékesítés aránya is: a becsül számok szerint mintegy 3%-ról 10%-ra emelkedett, és az online közvetítésben minden tízből három MFO-termék volt. Az MNB monitoringja alapján az MFO- kalkulációk száma 14-szeresére emelkedett a tavaly márciusihoz képest. Túri Anikóval egyetértve Kandrács Csaba azt mondta, összeülnek ismét a szabályozó hatóságok a piaci szereplőkkel, hogy megbeszéljék, miként lehet még sikeresebb a kampány.
Kovács Zsolt, az NGM miniszteri biztosa rámutatott: kevesen gondoltak arra, hogy 461 ezer lakásbiztosítási szerződést fog megmozgatni a kampány (a Portfolio Biztosítás 2024 konferenciája említett közönségszavazásának eredményét az erről szóló panelbeszélgetés előtti, illetve utáni pillanatról mutatja alábbi ábránk).
Az első vélemények pozitívak: a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint szinte mindegyik biztosító megtalálta a számítását az előzetesen megfogalmazott célok mentén (pl. brandépítés, állománynövelés- vagy emgtartás, szerződések aktualizálása), a közvetítői szervezetek szintén sikeresnek értékelték a kampányt, nagy munkát végeztek a közvetítők. Alapvetően offline maradt a piac, de az online piac is nagyot fejlődött.
A KÖVETKEZŐ 2-3 HÓNAPBAN ELJUTHATUNK ODA, HOGY MEGHATÁROZZUK, MI KELL AHHOZ, HOGY SIKERESEK LEGYENENEK A KÖVETKEZŐ KAMPÁNYOK
– jelezte az előttünk álló időszak feladatait a miniszteri biztos.
Forrás: www.portfolio.hu