LAKÁSBIZTOSÍTÁSI KAMPÁNY

Bizonyára sokan értesültek róla, hogy először, idén márciusban, lakásbiztosítási kampány került bevezetésre.

Ennek lényege, hogy a lakásbiztosítási szerződéssel rendelkező Ügyfelek a rendes felmondáson kívül, ezentúl minden év márciusában élhetnek a rendkívüli felmondás lehetőségével.

De mit is jelent a rendes és a rendkívüli felmondás?

Rendes felmondás során mind az Ügyfelek, mind a Biztosítók évente egyszer, évforduló előtt legalább 30 nappal, írásban felmondhatják a biztosítást. Az évforduló legtöbbször az a nap, amikor a biztosítási szerződést megkötötték (aláírták), illetőleg az azt követő hónap elseje. Az évforduló pontos dátuma minden esetben szerepel a biztosítási kötvényen. A kötvényt az Ügyfél aláírt ajánlata alapján a Biztosító állítja ki, és küldi meg a szerződő félnek (Ügyfél).

A fenti lakáskampányt, illetve a rendkívüli felmondás lehetőségét egy 2023. februári Kormányrendelet határozta meg. A rendelet alapvető célja, hogy az Ügyfelek rendszeresen frissíthessék, korszerűsíthessék a lakásbiztosítási szerződésüket, sőt, akár olcsóbbá is tehessék.

A szándék mögött az a tény áll, hogy nagyon sok lakásbiztosítást régen - akár több, mint 10 éve - kötöttek meg és azóta nem aktualizálták. A mulasztásban bizony sok üzletkötő, illetőleg biztosításközvetítő is ludas, mert a szerződés megkötése után nem keresték, vagy nem rendszeresen keresték fel Ügyfeleiket.

Természetesen az elhivatott üzletkötők, biztosításközvetítők rendszeresen ellenőrzik Ügyfeleik lakásbiztosítását, őket nyilván dicséret illeti. A Magyar Nemzeti Bank (MNB), mint felügyeleti szerv, kötelezi is az alkuszokat az állományukban lévő biztosítások 2 évenkénti felülvizsgálatára.

Miért is kell valójában a lakásbiztosítás felülvizsgálatával foglalkozni?

Elsősorban azért, mert a lakásbiztosítási szerződés létrejötte után számos változás bekövetkezhet. A teljesség igénye nélkül pár példa:

  • az infláció miatt az épület újjáépítési értéke megnőtt, vagy
  • az Ügyfél időközben beépítette a tetőteret, esetleg garázst épített, így megnőtt az épület értéke, vagy
  • az Ügyfél vett egy nagyobb értékű elektronikai eszközt, amit külön kell biztosítani.

Az Ügyfelek alapvető érdeke, hogy kár esetén megfelelő kártérítést kapjanak, tehát el kell kerülni, hogy a lakás, ház ne legyen alulbiztosított!

https://olcso-biztositas.hu/blog/5-dolog-amit-tudnod-kell-a-lakasbiztositasrol

Nézzük, milyen tapasztalatai vannak az idei első lakáskampánynak:

A már említett, márciusi kampányról szóló rendelet magyarázataként a döntéshozók az alábbiakkal érveltek:

  • a lakásbiztosítások többsége nincsen aktualizálva, frissítve
  • ezért sok az alulbiztosított ingatlan, amit el kell kerülni,
  • felülvizsgálat után, akár olcsóbbat is találunk a piacon.

Legyen szabad megjegyeznem, hogy ebben az érvelésben van némi ellentmondás. Ugyanis az alubiztosított ingatlanok többségének ellenőrzése során arra jutunk, hogy - elsősorban az építőipari infláció miatt - meg kell emelni az épület értékét és ezzel az emeléssel emelkedik a fizetendő díj is. Persze azt is el kell ismerni, hogy a kampányban a kiélesedett verseny miatt a biztosítók egy része komoly kedvezményeket kínált.

ai-generated-8692178_1280

Most pedig tekintsük át a magyarországi lakásbiztosítási piacot!

A magyar lakásbiztosítási piacon jelenleg 14 biztosítótársaság foglalkozik lakásbiztosításokkal. Egy-egy biztosítónak ráadásul akár 2-3 típusú ajánlata is lehet, így a választék egyértelműen széleskörűnek mondható. Emellett az MNB ajánlására mára már több biztosító rendelkezik úgynevezett Minősített Fogyasztóbarát Biztosítással (MFO), mely még tovább növeli a kínálatot.

https://olcso-biztositas.hu/blog/minositett-fogyasztobarat-otthonbiztositas

Magyarországon nagyjából 3,3 millió lakásbiztosítási szerződés van. Ez európai viszonylatban is magas számnak mondható, ha figyelembe veszük azt, hogy hazánkban kb. 4,5 millió ingatlan található.

Látható, hogy a lakások, házak majdnem háromnegyede biztosított.

Visszatérve a lakásbiztosítási kampányidőszak hozadékára: az eredmények pontos értékelése még folyamatban van, jelenleg nagyságrendi adatokkal tudnak szolgálni az illetékesek. Közleményük alapján az egy hónapos kampány során kb. 460 ezer lakásbiztosítási váltás, illetőleg módosítás történt.

A váltás ez esetben azt jelenti, hogy az Ügyfél átment egy másik biztosítóhoz, a módosítás pedig azt, hogy az Ügyfél maradt az eredeti biztosítójánál, de frissítette a szerződést.

A 460 ezer Ügyfél kb. kétharmada új biztosítót választott, ez 300-310 ezer szerződést jelent. Ebből következik, hogy 150-160 ezer Ügyfél maradt a jelenlegi biztosítójánál, de korszerűsítette a szerződését.

A már fent említett MFO biztosítások időarányos, tehát egy hónapon belüli új szerződéseinek száma a kampány alatt megduplázódott.

A hagyományos értékesítés mellett az online biztosításkötés is szerepet játszott ebben az időszakban, így az online lakásbiztosítási szerződések aránya a március előtti 3%-ról március végére 10%-ra emelkedett.

Az online szerződéskötés témakörében lényeges megemlíteni, hogy a legnépszerűbb online biztosításkötések továbbra is az egyszerűbb termékek esetében játszanak komoly szerepet. Így elsősorban a kötelező gépjármű felelősségbiztosítások és az utasbiztosítások kötésére érdemes ezeket a felületeket igénybevenni.

A lakásbiztosítások – véleményünk szerint - nem ebbe a kategóriába tartoznak, hiszen eleve egy jelentős értékű vagyontárgyról van szó, melyben akár egy élet munkája ölt testet. Szakértő segítség nélkül túl nagy kockázatot jelent az űrlapok önálló kitöltése.

Gondoljunk csak az egyes lakásbiztosítási szerződésekhez kapcsolódó igen hosszú és jogi nyelvezettel bíró feltételrendszerre.

https://olcso-biztositas.hu/blog/lakasbiztositasok-alap-es-kiegeszito-kockazatai

A lakásbiztosítási kampány összegzéseként, a fenti eredmények, illetőleg számok tükrében a döntéshozók egyértelműen pozitívnak látják a kampány végkimenetelét. Az akció valóban élénkítette a piaci versenyt és az Ügyfelek egy része komoly kedvezményhez juthatott. Feltételezhetően számos Ügyfélnek sikerült korszerűbbé tenni lakásbiztosítását.

Ugyanakkor a rendelkezésre álló rövid idő, határidő a biztosítóknak és a közvetítőknek megfeszített munkatempót diktált. A közmondás úgy tartja: ’hamar munka ritkán jó’ – ez az állítás sajnos több esetben megállja a helyét, mint azt az eddigi visszajelzések alapján látjuk.

home-8692177_1280

Mire gondolunk?

Az egy hónapos kampány során több Ügyfél és közvetítő ’turbó’ fokozatban intézte a felülvizsgálást. Ez pedig olykor, feltehetően az időszűke miatt, azt eredményezte, hogy nem kellő körültekintéssel történt a váltás, vagy a módosítás.

Ez azt is jelenti, hogy a biztosítási szerződés minden egyes kockázatát át kell tekinteni, újra meg kell állapítani a biztosított épület értékét és paramétereit, valamint kellő időt biztosítva meg kell találni az adott Ügyfélnek a legjobb ár-értékaránnyal rendelkező biztosítást.

Lakásbiztosításának felülvizsgálatához mindenképpen javasoljuk szakértő igénybevételét.

A Bróker Telecenter csapata áll szíves rendelkezésére!