Már az elnevezés is árulkodó: minden gépjármű tulajdonosnak, vagy üzembentartónak (lényegében, aki a forgalmi engedélyben szerepel) kötelező megkötni a KGFB-t.
Mi is ez a felelősség?
A Polgári Törvénykönyv kimondja, hogy aki másnak jogellenesen kárt okoz, köteles azt megtéríteni és - törvényi kivételekkel - minden károkozás jogellenes.
A kör bezárult, vagy mégsem?
A törvény ugyanis azt is kimondja, hogy a károkozó mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy magatartása nem volt felróható.
Fellélegezhetünk?
Semmiképp! Hiszen épp a közúti közlekedés szabályai annyira szigorúak, hogy balesetek során kevés esetben bizonyítható az, hogy a károkozó gépjármű vezetője nem volt felelős magatartásáért.
Tegyük fel, hogy Ön mindössze 20 km/órás sebességgel halad, de a nyirkos úton megcsúszik és belehajt egy másik autóba, ne adj’ Isten fellök egy biciklist, egyértelműen kimondható, hogy „nem az út- és látási viszonyoknak megfelelően vezette autóját”, tehát felelős.
Így, amennyiben felelős, az okozott kárt meg kell térítenie.
Az okozott kár - főként a közúti közlekedésben - igen nagymértékű is lehet.
Például, ha egy nagy értékű autóba valaki beleütközik, egy kisebb koccanás is okozhat több százezer forintos kárt, nem is beszélve egy nagy karambolról, vagy egy olyan személyi sérüléses balesetről, ahol a sérültnek maradandó egészségkárosodása lesz és élete végéig járadékra jogosult.
Nos, emiatt az esetleges igen nagy károkozási lehetőség, valamint a közúti balesetek nagyszámú gyakorisága miatt (kb. 3 millió személygépkocsi közlekedik Magyarországon) a jogalkotó kötelezővé tette a gépjármű felelősségbiztosítás megkötését.
Ez úgy történik, hogy amelyik piaci alapon működő biztosító társaság rendelkezik ilyen biztosítási konstrukcióval (termékkel), azoknál az Ügyfelek díj ellenében tudnak vásárolni KGFB-t.
Ennek a biztosítási módozatnak személyautók esetében kb. 20 ezer forint az éves átlagos díja.
Fentiekből látható, hogy átlagosan évi 20 ezer forintért nyugalmat vásárolhatunk, ami azt jelenti, hogy potenciális károkozás esetén a kár megfizetése nem minket, hanem az adott biztosító társaságot terheli. KGFB=nyugalom.
Mi történik, ha érvényes KGFB nélkül okozunk balesetet?
Ne tegyük, mert ez anyagilag igen komoly megterhelést fog jelenteni, ugyanis az alábbi szankciók lesznek ilyen esetekben:
szabálysértési bírság, fedezetlenségi díj (egyfajta pótdíj, visszamenőleg a biztosítatlan időszakra), magasabb díjjal fog új kötelező biztosítást kötni, valamint kifizettethetik a kár teljes összegét.
De mi van abban az esetben - és persze mindenki erre vágyik, remélhetőleg törekszik-, ha nem okozok balesetet, mert annyira körültekintően közlekedem?
Természetesen ebben az esetben is fizetnem kell folyamatosan a biztosítás díját, ám a biztosító társaság egyre növekvő kedvezménnyel díjazza, ha nem okozok kárt. Persze a jutalmazásnak (bonus) ellenpólusa is van: a károkozókat a nem biztonságos vezetésért díjemeléssel bünteti (malus).
Ez az úgynevezett bonus-malus rendszer.
A KGFB termékkel rendelkező biztosító társaságok versenyt folytatnak az Ügyfelekért, tehát mielőtt döntenénk, érdemes tájékozódni a díjak alakulásáról.
Évente egy alkalommal, a biztosítási szerződés évfordulója előtt legalább 30 nappal, írásban felmondhatjuk az érvényes biztosításunkat és átszerződhetünk egy másik, kedvezőbb díjat kínáló biztosítóhoz.
Ügyeljünk arra, hogy ebben az esetben megőrizzük a már meglévő bonus-malus besorolásunkat.
Balesetmentes közlekedést és minél olcsóbb felelősségbiztosítást kívánunk és kínálunk!
Bróker Telecenter Kft.