Hazánkban igen erős verseny van az Ügyfelekért a biztosítási piacon (is). Ezen belül a lakásbiztosítások kiemelt szerephez jutnak. Ennek oka, hogy idehaza a nagyjából 4,5 millió otthon csaknem 75%-a biztosítva van, ami azt jelenti, hogy 3-3,5 millió lakásbiztosítási szerződés létezik Magyarországon.
Korábbi blogjainkban igyekeztünk széleskörű tájékoztatást adni a lakásbiztosítások lényegéről, díjakról és kockázatokról, valamint a hazai lakásbiztosítási piacról.
Az Ügyfelek nem könnyen tudnak eligazodni a lakásbiztosítási kínálatok között. Egyrészt, hogy a piacon nagyjából egy tucat biztosító több, mint 20 fajta lakásbiztosítást kínál, másrészt, egy lakásbiztosítási ügyféltájékoztató terjedelme akár 100 oldalt is elérhet.
Többek között az eligazodást segítendő, a Magyar Nemzeti Bank (MNB), a biztosítók felügyeleti szerve, 2019 végén meghirdette a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás pályázatát (MFO).
A programra a biztosító társaságok pályázhattak, melynek eredményeképpen 2020. márciusában az Union Biztosító részéről megszületett az első MFO-termék, idén márciusban pedig a CIG Pannónia Biztosító sorrendben már a 8. Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás termékkel jelent meg a piacon.
Az MFO egyik legfontosabb, fent már röviden említett alapelve a különböző lakásbiztosítások összehasonlításának megkönnyítése. Ennek alátámasztására az MNB által üzemeltetett összehasonlító oldal segíti a tájékozódást, mostanra pedig lehetőség nyílt arra, hogy az Ügyfelek a kiválasztott MFO termék megkötését az adott biztosító online felületére átnavigálva valósíthassák meg.
A Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás alapelvei közül az Ügyfelek számára alighanem a kárrendezéssel és a kárkifizetéssel kapcsolatosak irányelvek a legfontosabbak.
Mindenkinek jogos elvárása, hogy kár esetén a lehető legrövidebb időn belül rendezzék az Őt ért veszteséget. A hagyományos lakásbiztosításoknál ez ügyben nagyon eltérőek a károsultak tapasztalatai.
Éppen ezért a Magyar Nemzeti Bank elvárja, hogy a kárszemlétől, vagy az utolsó dokumentum beérkezésétől lehetőleg már 5 napon belül megkapja az Ügyfél a kártérítést.
A kárkifizetéssel kapcsolatos másik igen fontos alapelv, hogy az MFO biztosítások kár esetén új értéken térítsenek. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy károsodott, vagy megsemmisült vagyontárgy a kár időpontjában érvényes újjáépítési költségét, illetőleg beszerzési értékét téríti meg a biztosító.
Meg kell jegyezni, hogy a hagyományos lakásbiztosítások is általában új értéken térítenek. Ugyanakkor ezeknél elképzelhető, hogy a károsodott vagyontárgy bizonyos fokú elhasználódása (amortizáció) esetén avultat a biztosító, tehát nem kapja meg az Ügyfél a kár 100%-át (avultatás, vagy aránylagos kártérítés).
Az Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás tehát e téren is igyekszik a legmagasabb ügyfélélményt nyújtani a biztosítottaknak. Hosszú évek tapasztalatainak birtokában e tárgyban lényegesnek tartjuk hangsúlyozni, hogy a gyors, tisztességes és méltányos kárrendezés a lehető legjobb reklám a biztosítóknak.
Az MFO biztosítás a választható kockázatok körében is törekszik teljeskörű lenni, azaz magas szolgáltatási tartalmat kínál Ügyfeleinek. Az alapcsomag kockázatai lényegében megegyeznek hagyományos lakásbiztosítások kockázataival (elemi károk), ugyanakkor a kiegészítő biztosítások tárháza a piacon jelenleg a legszélesebb körű.
A tisztességes tájékoztatás kedvéért el kell mondjuk, hogy a különböző biztosítók változatos kiegészítő kockázatai gyakorlatilag lefedik a magas szintű ügyféligényeket és az előforduló károk igen széles spektrumát a hagyományos lakásbiztosítások esetében is. Néhány példa a teljesség igénye nélkül: különleges üveg kockázata (pl. kerámialapos főzőlap, vagy zuhanykabin üvege), háztartási assistance szolgáltatás (szakember biztosítása pl. dugulás elhárítása érdekében), balesetbiztosítás, készpénz biztosítása, térítés kórházi lopás esetén.
Korábban erről is tettünk említést aktuális blogunkban.
E tárgykörben, azaz a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás és a hagyományos lakásbiztosítások összehasonlítása vonatkozásában az MFO előnyére elmondható, hogy ez a termék gyakorlatilag összegyűjtötte és egy termékben kínálja az egyes biztosítók különböző kiegészítő kockázatait.
Az Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás mindezen kívül újdonságokkal is jelentkezik, mint például az internetasszisztencia. E kiegészítő kockázat szolgáltatása többek között a wifi beállítását, a hardver-, vagy szoftverprobléma távsegítségét biztosítja.
Meg kell jegyezzük, hogy akár az MFO-nál, akár a hagyományos lakásbiztosításoknál a kiegészítő kockázatok választhatóak és külön díjat kell fizetni értük. Fentiek alapján összefoglalható, hogy a Magyar Nemzeti Bank által életre hívott Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás:
- összegyűjtötte és egységbe foglalta a biztosítótársaságok különböző kockázatait,
- az átlagosnál magasabb védelmet nyújtó kockázati köröket biztosított,
- gyorsította a kárrendezés folyamatát,
- nagyobb Ügyfélélményt biztosít,
- valamint szélesítette a lakásbiztosítási palettát és erősítette a piaci versenyt.
Végezetül fontos leszögezni, a piacon lévő lakásbiztosítások összehasonlítása továbbra sem könnyű feladat. Igaz, a különböző vonatkozó internetes portálok, köztük az MNB MFO termékeket összehasonlító oldala, hathatós segítséget nyújtanak az eligazodásban, ugyanakkor ez biztosan nem elegendő ahhoz, hogy kiválasszuk a mi otthonunknak legmegfelelőbb védelmet.
Ennek oka, hogy a már többször említett Ügyféltájékoztató - ami gyakorlatilag a biztosítási szerződések feltételrendszere - legalább 30-40 oldal terjedelmű, de többször a 100 oldalt is meghaladja, ráadásul jogi nyelvezeten íródott.
Ezek részletes tanulmányozása során tudjuk meg többek között, hogy valamelyik biztosító például vihar esetén vállal kártérítést előtetőre, valamelyik nem.
Esetleg, hogy az egyik biztosító vihar esetén fizet a megrongálódott vakolatért, a másik pedig nem. Valahol csőtörés esetén fizetnek a dugulás elhárításért, valahol nem. Ilyen esetekkel gyakorlatilag oldalakon át lehetne példálózni.
És akkor még nem is beszéltünk az egyes biztosítók lakásbiztosításainak eltérő kártérítési felső határairól, vagy a különböző kizárási rendelkezéseiről. A megfelelő lakásbiztosítás kiválasztására nyújtott segítségül éppen ezért legyen szabad szíves figyelmükbe ajánlani a Bróker Telecenter tapasztalt csapatát 😊.